Novinky z Kilpi
Ambasadoři Kilpi Racing TEAMu

Racing team: Jak si zaběhnout legendární horskou trasu UTMB?

12. 10 .2023   6 minut čtení

Aneb 5 dnů po trase úžasného závodu UTMB.

Již podruhé se člence našeho KILPI RACING TEAMU poštěstilo zaběhnout si skvělý etapový trail v rámci kempu Trailcamps. Tento běžecký kemp je zaměřen na absolvování trasy UTMB, každoročně se konající v Chamonix Mont Blanc (FR). Je to svátek trailových běžců a nadšenců z celého světa na jednom místě, který je úžasné zažít i jen jako divák.

UTMB v Chamonix

Kdo tento závod nezná, jedná se o 170 km horský běh s převýšením 10.000 metrů, kdy se dostáváte do výšek kolem 2500 mnm.  Ve zkratce řečeno máte po celou dobu Mont Blanc po levé ruce a obíháte jej dokola přes tři státy Francii, Švýcarsko, Italii a zpět do Francie.

Na závod samotný je poměrně těžké se kvalifikovat, ale protože ne každý má závodní ambice a chce si prostě jednoduše jen aktivně „odpočinout“ a nasát atmosféru samotného závodu, který začíná přesně den po dokončení páté etapy.

Krása a opravdové dobrodružství je už jen v tom, že po celou dobu spíte ve stanu a vždy před jednotlivým během vstáváte brzy ráno, abyste si zabalili stan, který Vám následně minibus přesune do místa, kde etapu doběhnete. A takto se postupně přesouváte až do samotného konce, tak to tedy bylo všechny ročníky předtím.

Tři dny deště

Na tomto kempu nám ovšem první tři dny tak mocně pršelo, že jsme si nebyli jisti, zda přes noc neodplaveme. Jediné štěstí bylo, že jsem se nespoléhala na to, že bude azuro a na drsné počasí byla připravena. Základní vybavení v mém kufru musí být nepromokovaná bunda, tedy HURRICANE je jasná volba plus nepromokavé kalhoty ALPIN. Dále něco teplejšího nesmí chybět za mě tedy outdoorové kalhoty NUUK doplňené o zateplenou vestu NAY ve které jsem později i spala a membránovou bundu MAMBU.

Prvotní plány o přesunu kempu po každém běhu se museli přehodnotit, jelikož balit stan ve 4h ráno za neustálého deště nechtěl opravdu nikdo. Bylo to téměř nereálné.

1. etapa - Chamonix - Les Contamines - 34 km - ↑1610m ↓1470m

První etapa je vždy tak trochu zahřívací a tady se také pomalu rozhodí první skupinky, podle výkonosti a ty se většinou drží pospolu až do konce. Všichni máme povinně nahranou trasu v hodinkách nastudovanou trasu a také všechnu povinnou výbavu stejně jako opravdoví závodníci UTMB. Hory jsou nevyspitatelné a nic se nesmí podcenit. Prvních 34 km z Chamonix do Les Contamines je za námi.

2. etapa – Les Contamines – Courmayeur - 48km - ↑3130m ↓3100m

Druhý den, kdy jsme měli absolvovat královskou etapu jsme ovšem dostali zprávu, že máme stopku jít nahoru, že počasí je opravdu tak špatné a nebezpečné, že si to prostě nikdo nemůže vzít na triko. Rozum tedy zvítězil a my zůstali v zázemí kempu v Chamonix, kde si každý dle svého uvážení udělal program dle svého jako sauna, bazén, kávička...Teplé termo tričko WILLIE je můj nejlepší kamarád a goretexové boty nepromokají snad už jen silou vůle. V odpoledních hodinách jako by hory vyslyšeli naše přání a počasí se zlepšilo, proto opět skupinka těch nejnatěšenějších se vydala na výběh místních tras a ukrojit si další kiláky, alespoň jako malou náhradu toho, o co jsme díky zákazu přišli.

3. etapa – Courmayeur – La Fouly - 31km - ↑2310m ↓1900m

Třetí etapa z Italského Courmayeru do Švýcarského La Fouly se již nesla v duchu „hurá konečně začíná být lépe“, ale i přesto měl každý z nás v běžeckém batůžku nepromokavou bundu, rukavice a další nezbytné vybavení. Mě se vše vešlo do vesty HARDROCK, která semnou už takto pár běhů absolvovala. Na nejvyšším dnešním vrcholku nás zastihnul první sníh a pořádná fujavice, což se ale vzhledem v nadmořské výšce dalo očekávat.

Všechna tato počasím zkoušená místa ovšem vynahradila neskučeně nádherná příroda, dokonce i výhledy, které se zpočátku zdáli nemožné s ohledem na déšť a mlhu, ale toto všechno přišlo. Přišlo to a o tom víc jsme si tu nádheru všichni užívali. Panorama jsou uchvátná a člověk neví, zda koukat při běhu pod nohy, aby nezakopl, nebo na to co se okolo Vás odehrává, protože to je přesně to, co si chcete v paměti uchovat a zapamatovat. V nohách jsme měli dalších 31 km a nastoupené metry pomalu začaly jít v nohách cítit. Vždy při doběhu etapy, jsme čekali na zbytek skupinek, které nás doběhli a poté nás stáhl náš minibusík zpět do Kempu v Chamonix. Tyto přesuny byly občas náročné v tom, že pokud jste dobíhali v první skupině, čekat na posledního byla otázka i několika hodin. Převléct se do suchého, zahřát se. Každý jsme tento čas strávili po svém, odpočinkem či návštěvou kavárny a podobně.

4. etapa – La Fouly – Forclaz 28km - ↑1330m ↓1400m)

V obdobném duchu se nesly poslední dvě etapy z La Fouly do Forclaz a z Fozclaz zpět do Chamonix. Sluníčko se už ukázalo v plné síle a já se poprvé odvažuji vytáhnout běžecké trenky. Po cestě již potkáváme označenou trasu pro závodníky UTMB, kteří mají za dva dny startovat. Za tyto dalších dva dny jsme odběhli 28 a 31 km a pro mě už to bylo víc než dost.

Zvládli jsme to - zdraví a šťastní

Dobíháme do cíle, kde stejně jako opravdoví závodníci dostáváme medaile a jsme šťastní, že jsme to ve zdraví zvládli.

Jsme plní euforie a člověk je naprosto naplněn. Nic už mu v tu chvíli nechybí, protože náročnost a krása té trasy je k každém z nás. To si sebou odvážíme domů, spolu s plným kufrem ještě vlhkého, propoceného oblečení, které nás denně svým výběrem drželo v komfortu a díky kterému si člověk o to víc dokázal vše naplno užívat.