Ambasadoři Kilpi Racing TEAMu

Petr Czilling: Beskydský winter dog race 2023

29. 11 .2023   4 minuty čtení

BESKYDSKÝ WINTER DOG RACE 2023

Po loňském úspěchu na Beskydském dogmaratonu jsem se svým čtyřnohým parťákem Briou rozhodl přihlásit na zimní variantu tohoto závodu. Zvolili jsme trasu „short“, která měla parametry bezmála 26 km s převýšením 985 m. Tento již třetí ročník překvapil všechny zúčastněné bohatou sněhovou nadílkou a přísnými zimními podmínkami. Ale pěkně postupně…

První prosincovou sobotu se probouzím do vydatné chumelenice. Po odhrabání asi tuny sněhu z auta vyrážím s mým belgickým ovčákem Briou do Třince-Guty, kde je v místním PZKO zázemí závodu. Zde dostáváme mapu, startovací kartu, čip a po krátkém briefingu už není třeba dlouho vyčkávat. Start je individuální, v rozmezí mezi 08:00 a 10:00 lze kdykoliv vyběhnout a při proběhnutí brány se stopuje čas. Pořadatel všechny upozorňuje, že podmínky na trase jsou mimořádně náročné, tak hurá do toho!

První km vede příkrým stoupákem po modré turistické značce vedoucí na Gutské sedlo. Následuje asi 3 km mimo turistické značení na první kontrolní bod K1, kde je povinnost si označit startovací kartu vyrytím značky. Pokračuje se prudce na žlutou na nejvyšší bod závodu Velký Javorový 1032 m.n.m. Běží se nám skvěle, i když podmínky jsou opravdu přísné. Vítr valí ze všech stran do obličeje a neprochozené závěje sněhu brání rychlejšímu pohybu. Naštěstí seběh z Javorového na „heliport“ jde bezvadně. Další kilometry vedou strměji dolů, kde na 10. km je další kontrolní bod K2. Cvakám startovací kartu a fičíme dále po vrstevnicové trase. Cesta je projetá autem, takže se běží dobře a zatím jak já, tak Bria jsme v pohodě. Míjíme spoustu závodníků, kteří odstartovali dříve. Jelikož jsem si před 14. dny v rámci tréninku trasu s pejskem proběhl, dávám si bacha, abych neminul zelenou značku, která vede strmě dolů po docela exponovaném terénu na další kontrolní bod K3 s občerstvovačkou. Tento seběh se mi libí, je náročný a člověk se musí neustále soustředit kam šlape. Na občerstvovačce se moc nezdržujeme, vzal jsem si sebou z domů klasické Pikao a camel bag s čajem.

Po cvaknutí třetí kontroly pokračujeme krátce podél řeky, kde se odbočuje opět na kopec. Běžíme dále po vrstevnici vedoucí pod lanovkou na Javorový. Terén sice nic moc, ale jde to. Stále fučí a pití mi zmrzlo, dokonce i ledové Pikao jde ztěží vymačkat. Brii dávám motivační pamlsky, běží výborně! Sbíháme k altánku, který se nachází na modré značce. Zde je předposlední kontrola K4. Z tohoto bodu vbíháme na poslední stoupání a následuje odbočka na trasu Gutským peklem. Ano, tento název nese zvlášť dnes pravý význam. Tato část je sice mírně do kopce nebo po vrstevnici, ale vzhledem k tomu, že vede mimo turistické značení, je neprochozená, což stojí dost úsilí. Tady bych řekl, že je má nejslabší část závodu. Jsme na nějakém 22. km a přes hluboký sníh nelze víc zrychlit. Trasa se napojuje na zelenou, kde je pátý kontrolní bod K5. Počítám poslední km a dostávám se zpět na Gutské sedlo, kde už vede 2. km seběh do cíle.

S Briou valíme, co to jde, přece jenom se počítá každá vteřina a člověk neví, jak na tom je. Ve stálé sněhové vánici se vynořuje cílová brána. Máme to za sebou! Celkový čas 2:38:26 je sice pomalejší, než můj tréninkový, ale vzhledem k podmínkám je to slušné.

V cíli odevzdávám čip a startovací kartu ke kontrole. Průběžné výsledky zatím ukazují, že jsem na 2. místě, pouhých 29 vteřin na prvního! Závod však pokračuje, a stále sleduji pořadí. Nakonec se posouvám na konečné 3. místo se ztrátou pouhých 14 vteřin na 2. místo. V prvních chvíli si říkám, že to není možné, na takové vzdálenosti, tak minimálně odstup. Ale postupně se mi to v hlavě rozkládá a jsem rád za výsledek, neboť jsme do toho s Briou dali maximum!

Na dnešní den jsem si vybral spolehlivou výbavu, která mě po celý závod držela v pohodlí. Zvolil jsem běžeckou čepici TAIL-U, rukavice CASPI-U, multifunkční nákrčník MINION-U. Pro spodní vrstvu se hodilo funkční triko s dlouhým rukávem WILLIE-M a bunda HURRICANE. Proti chladu mě zachránily legíny KARANG-M a na záda jsem tentokrát vzal batoh CARGO-U, do kterého se perfektně vlezlo povinné vybaví, camel bag a díky postranním kapsám na zips mobil a strava.

Závěrem hodnotím tento zimní podnik na jedničku. Pořadatelé udělali skvělou práci a patří jim velké díky, obzvlášť v tak náročných podmínkách, jaké panovaly. Příště se zde opět rád s Briou přihlásím a budeme atakovat přední příčky!