Milan Damek: Alpská MTB Tour 2022
26. 08. 2022
Léto je čas prázdnin a dovolených. Je to ale i období ideální pro závody horských kol v Alpách. Dlouhý den, stabilnější počasí, slunce, teplo a málo sněhu v horách. Období kdy se jezdí i Tour de France. To vše bylo impulsem pro můj projekt Alpská MTB Tour 2022. To jsou vybrané bikemaratony a etapové závody v Alpách. Všechny z kalendáře UCI se zárukou kvalitní organizace i patřičnou konkurencí elitních jezdců. Pět alpských závodů dalo dohromady 15 závodních dnů, 908 km a 33540 výškových metrů. Můj celkový čas na absolvování všech závodů Alpské Tour MTB 2022 byl 46 hodin, 58 minut a 47 sekund.
- Alpentour Schladming AUT 200 km / 10050 m
- Dolomiti Superbike Villabassa ITA 123 km / 3400 m
- M3 Montafon Schruns AUT 130 km / 4500 m
- Ironbike Ischgl Stage Race Ischgl AUT 96 km / 3890 m
- SPAR Swiss Epic Arosa. Lax. Davos SUI 359 km / 11700 m
Alpentour Schladming AUT 200 km / 10050 m
- Ramsau Dachstein 67 km / 3100 m
- Reiteralm Giglachseen 64 km / 3200 m
- Hauser Kaibling 56 km / 2500 m
- Schafalm Planai 13 km / 1250 m
31. místo 11:05:19
Rakouský Schladming patří mezi tradiční velmi prestižní závody v Alpách. V letošním roce se konal již 23. ročník. Závod je kategorie UCI S1 a každoročně se zde sejde kvalitní konkurence bikemaratonců. Závod je hvězdicového charakteru se startem a cílem v centru Schladmingu. Jednotlivé etapy pak vedou na okolní kopce a svahy lyžařského a také bikového resortu Schladming-Dachstein. Typické jsou zde dlouhé výjezdy po šotolinách a sjezdy po trailech v bike parcích. Závěrečná etapa je časovka do vrchu na Planai.
Dolomiti Superbike Villabassa ITA 123 km / 3400 m
38. místo 5:25:47.5
Italská jihotyrolská MTB legenda kategorie UCI HC se jezdí již od roku 1995 a na startu se tradičně schází maratonská světová špička i několik tisíc hobby bikerů. Není to jen závod, ale i MTB festival. Jihotyrolské městečko Villabassa je vždy začátkem července vyhrazeno pro bikery. Zdejší trať je vedena převážně po šotolinových cestách. Je dlouhá a má značné převýšení a to vše s jedinečnou scenérií Dolomit pod Tre Cime.
M3 Montafon Schruns AUT 130 km / 4500 m
10. místo 6:17:05
Závod v okolí údolí Montafon nevynechává ani jednu stranu údolí a má úctyhodné parametry délky a převýšení blížící se ultramarathonu. Specifická je i nejnáročnější technická pasáž v závěrečné části při sjezdu podél alpské silnice Silvretta Hochalpenstrasse. Závod je kategorie UCI C2 a zajímavostí je hodnocení kombinace s bikemaratonem v sousedním Ischglu o krále a královnu Silvretty.
Ironbike Ischgl Stage Race Ischgl AUT 96 km / 3890 m
- Alpenhaus Trophy Hill Climbing XCP 7,27 km / 980 m
- Time trial XCT 7,34 km / 249 m
- Short Track 1,34 km / 58 m (8 laps)
- Ischgl Marathon Extreme XCM 71 km / 3200 m
37. místo 5:42:29,9
Ironbike Ischgl je etapový závod kategorie UCI S1 se zcela specifickou kombinací různých Cross country disciplín. Na startu jsou nejen elitní bikemaratonci, ale i jezdci eliminátoru a XCO. Jede se zde večerní časovka do vrchu XCP, individuální časovka XCT, městský Short Track XCC a na závěr bikemaraton XCM. Zdejší trasa Extreme je opravdu brutální, vede do nadmořské výšky až 2800 metrů nad mořem a nejdelší stoupání má 1300 výškových metrů na délce 14 km.
SPAR Swiss Epic Arosa. Lax. Davos SUI 359 km / 11700 m
- Arosa - Arosa 59 km / 2250 m
- Arosa - Laax 79 km / 2600 m
- Laax - Laax 63 km / 2200 m
- Laax - Davos 100 km / 2800 m
- Davos - Davos 58 km / 1850 m
17. místo 18:19:06
Švýcarský etapový závod Swiss Epic patří ke klasickým etapovým závodům s několika etapovými městy. Letošní ročník se konal v oblasti Graubünden a etapovými městy byly alpská horská střediska Arosa, Laax a Davos. Závod je kategorie UCI S1 a patří do Epic Global MTB Series. Na startu je proto skutečně celosvětová účast jezdců. Epic závody se jezdí ve dvojicích a Swiss Epic má specifikum v tom, že se startuje v několika minutových intervalech ve vlnách podle kategorií a výkonnosti jezdců.
Závody v Alpách startují v údolí a vedou na vrcholky hor do výšek až k 3000 metrů nad mořem. Závody si počasí nevybírají a tak jsem se musel potýkat nejen s nástrahami trati, ale také s výkyvy počasí a velkými rozdíly teplot. Kalhoty vždy volím MURIA-M, u dresů volím mezi týmovými barvami KILPI RACING TEAM dresu CORRIDOR-M a tyrkysovou variantou TINO-M. V černé barvě jsem zvolil dres TINO-M na závody, kde musíme mít stejné dresy. V horkém počasí vozím dresy bez podvlékací vrstvy, ale v Alpách pro jistotu většinou volím ještě vrstvu navíc v podobě NETTY-U. V extrémním počasí mívám v technických zónách nachystanou bundu RAINAR. Doplňky v podobě rukavic FINGERS-U a ponožky BORENY-U nebo CYCLER-U. Brýle mám nejoblíbenější PERRS-U, ale když jsou špatné světelné podmínky volím RENOU-U s bílými, nebo žlutými skly. K doplnění tekutin používám láhve FRESH-U, které jsou velmi příjemné a hlavně se dají dobře vymývat. Také v kapse si vozím HYDRO 300.