Z testování
Ambasadoři Kilpi Racing TEAMu

Leoš Kratochvíl: Na Elbrus po ledové stěně #4

14. 10 .2019   3 minuty čtení
Přípravy na opravný pokus o výstup na ruského giganta Elbrus vrcholí a Leoš i zbytek expedice se připravují...

Den 9

Volno – rest day. Válení v posteli, relax, lehký pohyb. Sotva lezeme, máme nohy na dranc. V 10 hodin jdeme do hospůdky na pstruhy. Cesta vede podél řeky, zpola po silnici, potom lesem. Nádhera. Po obědě jdeme dál do Čegetu. Stavujeme se tradičně u pramene minerální vody Narzan. Beru celou lahev. Potřebujeme vybrat peníze, zařídit nové povolení ke vstupu a nahlásit náš pobyt v horách horské službě, protože se domlouváme, že půjdeme nahoru znovu. Dáme druhý pokus. V plánu byla ještě Nakra. Ale i přes další slib jsme nedostali povolení ke vstupu. Je to totiž na Rusko-Gruzínské hranici a tam musí být příhraniční doložky.
Čekáme na internet, který vypadl v celém Čegetu i okolních vesnicích, abychom mohli vybrat peníze z bankomatu. Ty jsou bohužel online. V jiném, který funguje bez připojení nejsou peníze. Čekáme příjemné 2 hodiny v hospůdce s terasou, přímo nad tržnicí v Čegetu. Dáváme si pizzu. Vše se nakonec daří. Dolů do Kempu sjíždíme taxíkem. Jsou levné. Často je to skvělé dobrodružství na pár minut. Po silnicích chodí krávy, večer pomalu přichází. Je klid. Už jen večeře a nabrat sílu na příští den. Předpověď je deštivá. Uvidíme jak to dopadne.

Den 10

Leje do 6 hodiny ráno, potom se protrhávají mraky, přestává pršet a je polojasno. Čekáme na hlášenou bouřku, která má být velmi vydatná. Předpověď jí pořád posunuje, nakonec až do 13 hod. Máme připravené batohy. Odpoledne vyrazíme na Irikčat.

Tak a je to tady, znovu nahoru. Díky našemu předešlému neúspěchu máme dost slušnou aklimatizaci a i když jdeme na těžko, bivakujeme asi 1,5 hod. pod sedlem Irikčatu. Deště nás minuly, je krásně a chladno. Před posledním stoupákem do sedla potkáváme 2 lezce, které jsme potkali při našem rychlém sestupu před 3 dny. Jednomu je kolem 50 a druhému okolo 75. Staršímu dáváme přezdívku „kouzelný dědeček“. Je bezvadný. Dává nám pytlík se sušeným ovocem, ořechy a pár bonbónů. Ptám se ho, jestli byli nahoře. Prý ne, protože byl uragán. Přejeme si vše nejlepší, hodně štěstí v sestupu i výstupu. Byl to zajímavý moment, resp. krátké zamyšlení na tím, jak lidé stejného věku přistupují k životu. Vzhledem k věku toho chlapíka to bylo hodně kontrastní. Znuděný důchodce u topení a nabitý důchodce, který je plný života. Zejména toho duševního. Mám tušení, že mi tenhle sáček dobrot ještě dobře poslouží.

Stoupáme rychle, krpál do sedla a potom nahoru na Irikčat. Ledovec už je před námi. Za ty 3 dny se hodně změnil. Na jedné polovině je plný mokrého firnu a na druhé straně vyfoukaný na led plný hlubokých trhlin. Volíme cestu přes sněhové pole. ..nebylo to nejlepší rozhodnutí. Dobré 2,5 hodiny chůze přes minové pole. Fuj. Jsme rádi, že máme pod nohama lávový proud. Přes ledovec se k nám řítí nějaký člověk. Ptá se na skupinu, kterou ztratil. Potom letí přes ledovec na druhou stranu. Nevědomost je sladká. Čekal jsem, kdy zmizí v trhlině. Naštěstí se tak nestalo. Po odpočinku stoupáme do 4.500 m. Stavíme stany, doplňujeme vodu, jíme a jdeme spát. Tmavé kameny lávového proudu jsou vyhřáté.

Ještě jsem zapomněl na úžasnou věc. Nad ledovcem létají motýli. Jsou velcí a je jich spousta. Později nacházím motýlí křídla zhruba v 5.200 m. Ve stanech je díky teplým kamenům příjemně. Stan zavíráme až po soumraku, kdy teplota rychle klesá pod nulu. Fouká jen trochu, všude klid. Kromě jednoho stanu dole na lávovém proudu jsme pod východním vrcholem sami. Nikde nikdo. Předpověď není dobrá, resp. na hraně, kdy se dá jít nahoru. Vítr má zesilovat. No uvidíme. Zatím pohoda.